Inlägget på Reddit har fått många användare att reagera. Många vill vara med och följa restaureringen av sportbilen, medan andra uttrycker en skepticism gentemot den otroliga historien bakom Porschen.
Ett enormt priskrig på elbilar är att vänta i EU om några månader, enligt experter. Ford måste femdubbla sin andel elbilar. Volkswagen måste mer än fördubbla sina elbilar på en fallande marknad.
– Det är orealistiskt att Volkswagen kan nå sina mål på egen hand, säger Patrick Hummel, chef för European Autos Research på storbanken UBS. till Automobilwoche.
Många biltillverkare hotas att straffas av EU:s nya miljöregler som kommer börja gälla från och med 2025. De genomsnittliga C02-utsläppen från nya bilar som säljs inom EU ska sänkas från 116 gram per kilometer till 93,6 gram. Varje tillverkare har sitt eget mål baserat på deras fordonsflotta och ifall gränsen överskrids kostar det 95 euro per gram, alltså 1080 kr per gram. Detta ska multipliceras med antalet sålda bilar.
För att biltillverkarna ska lyckas uppnå dessa mål och undgå miljardböter måste de sälja flera elbilar, laddhybrider och hybrider. Men Automobilwoche har räknat ut att några tillverkarna kan få det svårare än andra. Siffrorna över hur mycket bilbranschen måste öka sin elbilsförsäljning är chockerande läsning för bildirektörerna. Ökningen ska ske samtidigt som elbilsförsäljningen faller i EU, särskilt i Tyskland och Sverige.
Bild på Fords elbil Capri. Ford kan komma att gynnas av att deras försäljning av förbränningsbilarna Focus och Fiesta inte längre finns tillgängliga inom EU.
En av dessa är Volkswagen. Igår gick den tyska biltillverkaren ut med nyheten att de kan tvingas lägga ner fabriker. För att Volkswagen ska klara EU:s nya krav 2025 måste Volkswagen öka andelen elbilar från nuvarande 9,7 procent till 24,7 procent, vilket är mer än en fördubbling. Något Patrick Hummel från European Autos Research på storbanken UBS, inte tror är möjligt.
– Det är orealistiskt att Volkswagen kommer att nå sina CO2-mål på egen hand. Språnget är alldeles för stort för det, säger han, enligt Automobilwoche.
Ford är en annan tillverkare som kan få det kämpigt. De skulle behöva femdubbla sin elbilsandel från 4,5 procent till 23,3 procent. Både Volkswagen och Ford kan nu se fram emot böter i miljardklassen från EU.
– Volkswagenkoncernen och Ford i synnerhet måste förvänta sig höga böter med tanke på deras bilar, säger Stefan Reindl, chef för Institutet för fordonsekonomi, till Automobilwoche.
Mercedes klarar sig bättre och måste öka sin elbilsandel från 18 till 24 procent. Även laddhybrider måste ökas kraftigt. Andra tillverkare som ser ut att klara sig bättre är Stellantis och Mercedes som ser ut att ha betydligt lättare att uppnå målen. BMW och Toyota på 4,6 procent och 4 procent över sina elbilsmål för nästa år. Volvo Cars är den tillverkare som ligger bäst till förutom Tesla, Volvo kan troligen tjäna miljarder på att sälja utsläppsrätter till andra biltillverkare.
Eric Berg från Youtubekanalen “I Do Cars” plockar isär motorer för att ta reda på varför de gått sönder. I sitt senaste klipp har han fått tag på en trasig 2,5-liters A25A-FKS Dynamic Force-motor som satt i en Toyota Camry från 2018. Många anser att det japanska bilmärket gör några av de mest hållbara motorerna, men de är inte immuna mot problem. Varför detta exemplar gick sönder efter 18668 mil ska Eric ta en närmare titt på nu.
Han inleder sin undersökning av motorn genom att ta loss tändstiften. Förutom att en av dem är lite mörkare ser han inget som indikerar något fel. Han tar sedan loss insugningsgrenröret. Han får då syn på inloppsportarna.
Eric lossar sedan på högtrycksbränslepumpen och valvkåpan. Där under tycker han det mesta ser okej ut. Efter att han tagit bort några andra delar av motorn lossar han på motorns två kamaxlar.
Sedan är det dags för topplocket att tas bort. Det dröjer in i det längsta innan han hittar något fel på motor. Så fort han får syn på kolvarna ser han något som ser fel ut.
Att kolven är ren beror på att vatten eller överflödigt bränsle kommit in i förbränningskammaren. När han sedan tittar på cylindrarna ser han inget som sticker ut. Han vänder sedan på motorn och öppnar oljetråget. Oljan är kraftigt blandad med vatten och liknar mer cappuccino än motorolja. Det exakta orsaken till varför motorn dömdes ut är något oklar, men ena cylindern verkar ha varit dålig i kombination med att kylvätska hamnat i oljan. Kanske var inte felet mycket större än topplockspackningen? Efter att sedan ha fortsatt plocka isär motorn lite till summerar han sin undersökning så här.
Han säger sedan att tidigare Toyota-motorer med liknande komponenter som detta exemplar har haft samma problem tidigare. Han ger sedan ett råd till alla Toyota-ägare vars bil har en likadan motor.
– Håll ett öga på lukten av bilens avgaser, men bilen system kommer förmodligen att ge dig en varning innan det är försent. Något som förmodligen hände med denna motor eftersom vi inte kunde hitta några jättestora problem, säger motorexperten.
Nya lyxbilen Volvo EX90 får kritik för mjukvaruproblem i de största amerikanska medierna. Världens största technyhetssajt The Verge uppger att bilen ”inte är färdiggräddad” och i vissa fall måste startas med en laptop.
Volkswagen– Några var till och med tvungna att låta Volvos supportpersonal koppla in en laptop för att få bilen att känna igen nyckeln. Inte direkt förtroendeingivande, skriver The Verge.
Volvo bjöd pressen till Kalifornien för att de skulle få provköra nya Volvo EX90 på dess viktigaste huvudmarknad. Men flera amerikanska tidningar är kritiska mot att Volvo inte lyckats få fram färdiga och fullt fungerande testbilar när pressen bjöds in. Carup har tidigare berättat om Volvos problem med mjukvaran i bilen. Vid testet visade sig flera mjukvaruproblem som är olösta. Bland annat tvingades flera journalister starta bilen med hjälp av en laptop som Volvos supportpersonal kom med.
– Mer än en gång var vi tvungna att öppna Wallet-appen, hitta det virtuella nyckelkortet EX90 och placera det på den trådlösa laddningsplattan för att få bilen att känna igen att nyckeln fanns i fordonet. Flera personer vid eventet var tvungna att göra samma sak; några var till och med tvungna att låta Volvos supportpersonal koppla in en bärbar dator för att få bilen att känna igen nyckeln. Inte direkt förtroendeingivande, skriver The Verge.
Motortrend är världens största motortidning på nätet och deras omdömen i tester väger tungt hos amerikanska bilköpare. De mötte elektroniska spöken som satt i baksätet i den nya elbilen. Två olika bilar varnade för att säkerhetsbältena var oknäppta i baksätet, trots att ingen satt där.
– Två identiska fel inträffade i två olika fordon vi körde. En bugg gjorde att det pep om att våra andra radens passagerare hade sina säkerhetsbälten upplåsta. Faktum är att bältena inte var spända, eftersom ingen satt i baksätet. Mer irriterande var telefonnyckelns krånglande funktionalitet. Volvo försåg oss med iPhones kopplade till varje fordon. Om du lägger enheten på den trådlösa laddningsplattan bör EX90 slås på. Några gånger gjorde det att vi inte kunde välja Drive tills telefonen och fordonet så småningom bestämde sig för att känna igen varandra. Volvos produktteam verkade bekymrade och lovade uppmärksamhet när vi nämnde dessa fel.
– Nästan varje testbil – alla produktionsbilar och inte prototyper, märk väl – misslyckades med att känna igen sina iPhone-nycklar ibland. Jag körde två bilar och båda kämpade flera gånger. Enligt flera journalister vid det här evenemanget vägrade en bil på den första vågen att starta helt förrän en tekniker kom förbi med en bärbar dator.
Kyle Conner lyckades ta sig totalt 84 mil med en Lucid Air GT på en enda laddning. Han körde elbilen på motorväg i 82 mil i 113 km/h tills den till slut stannade helt.
I USA är Lucid Air Grand Touring-modellen den elbil med allra längst räckvidd på marknaden. Enligt biltillverkaren själva ska den ha en räckvidd på 83 mil. För att ta reda på ifall det verkligen stämde valde därför Kyle Conner från Youtubekanalen “Out of Spec Reviews” att se hur långt han kunde komma med elbilen på en laddning. Dessutom körde han mestadels på motorvägar och höll då en hastighet på 113 km/h.
Kyle inleder testet genom att ladda elbilen till 100 procent. När den sedan är redo kör han direkt ut på motorvägen. Där kör han snabbt upp till 113 km/h och håller sedan den hastigheten.
Han berömmer elbilens insida och hur tyst den går. Han kör sedan vidare i några timmar, men när batteriet är nere på 55 procent ska han vända om och sänker därför hastigheten för första gången.
Någon timme senare har det blivit mörkt och Kyle har tagit sig 69 mil, då är batteriet nere på tio procent. Vid nio procent ger Lucid Air sin första varning till föraren.
Trots flera varningar fortsätter Kyle köra på motorvägen med elbilen fram till att den stannar helt. Då har den lyckats ta sig 82 mil på en enda laddning.
Kyle lyckas sedan få ingång elbilen igen och tar sig till nästa avfart och kör sedan vidare på mindre vägar och lyckas då köra ytterligare 2 mil. Men eftersom testet var tänkt att enbart räkna körningen i en hastighet anpassad för motorvägar räknar han enbart att den lyckades ta sig 82 mil.
Elbilen blir sedan bogserad till närmsta laddare där den får ladda upp. Efteråt räknar Kyle ut att Lucid Airs förbrukning låg på 14,12 kWh/100 km i motorvägsförbrukning och den totala energiförbrukningen landade till slut på 118 kWh.
Barnen i ett idrottslag samlades för bortamatch. Flera stycken trängde sig in i tränarens bil och skulle få sig en åktur som de sent kommer att glömma. Under färden spårade deras betrodda tränare ur. Han tryckte plattan i botten och började köra i kapp med en annan ledare. Hastigheten på småvägarna genom det sörmländska landskapet letade sig upp över 200 kilometer i timmen. Men då tog någon av barnen fram sin mobiltelefon för att filma galenskapen, du ser bilden här ovan.
De båda bilarna som tävlade kom givetvis fram långt före alla andra och deras ledare trodde kanske att saken var överspelad. Men föräldrarna till det filmade barnet överlämnade materialet till polisen.